POST MORTEM
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011
Mata Pelajaran : Bahasa Tamil
Perbandingan
Pencapaian Peperiksaan SPM 2010, Peperiksaan Percubaan 2010, Percubaan 2011 dan
ETR
PEP
|
JU
M
|
TH
|
A+
|
A
|
A-
|
B+
|
B
|
C+
|
C
|
D
|
E
|
G
|
LULUS
|
GP
|
|||||||||||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||||
2010
|
33
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
6.9
|
2
|
6.9
|
1
|
3.4
|
5
|
17.2
|
2
|
6.9
|
3
|
10.3
|
0
|
0
|
14
|
48.3
|
15
|
51.7
|
6.83
|
SPM
2010
|
31
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
6.5
|
1
|
3.2
|
5
|
18.1
|
6
|
19.4
|
2
|
6.5
|
2
|
6.5
|
5
|
16.1
|
8
|
25.8
|
23
|
74.2
|
6.29
|
PER
2011
|
38
|
0
|
1
|
2.6
|
3
|
7.9
|
4
|
10.5
|
6
|
15.8
|
3
|
7.9
|
4
|
10.5
|
1
|
2.6
|
4
|
10.5
|
2
|
5.3
|
10
|
26.3
|
28
|
73.7
|
5.29
|
ETR
|
38
|
0
|
5
|
13.2
|
1
|
2.63
|
5
|
13.2
|
9
|
23.6
|
6
|
15.8
|
7
|
18.4
|
5
|
13.2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
38
|
100
|
3.34
|
1. ULASAN
KEPUTUSAN
Pada keseluruhannya, pencapaian mata pelajaran
Bahasa Tamil dalam Percubaan Peperiksaan SPM 2010 telah mengalami peningkatan
yang baik sebanyak 22.5% iaitu daripada 51.7 kepada 74.2. pada tahun 2010. Tetapi ia mengalami
penurunan sedikit sebanyak 0.5% bagi Percubaan SPM 2011. Walaupun mengalami
penurunan 0.5% tapi dari segi kualiti ia mengalami peningkatan kerana bilangan
pelajar yang mendapat A+,A, A- dan B+ mengalami peningkatan dalam bilangan
pelajar dan begitu juga dengan bilangan pelajar lulus.Namun ia gagal mencapai target yang diunjurkan (100%). Usaha yang gigih dan berterusan
diperlukan untuk meningkatkan prestasi Bahasa Tamil dari segi kuantiti atau kualiti.
2.
KEKUATAN
2.1 Dari aspek pentadbiran:
Pihak
pentadbiran sentiasa memberi sokongan yang sepenuhnya dengan memberi peluang
menjalankan aktiviti yang dirancang tanpa sebarang halangan. Selain itu,
memberi peluang untuk photostat bahan P&P untuk latihan pelajar tanpa
menjemu.
2.2 Dari aspek guru:
2.2.1Dapat menyampaikan pengajaran mengikut
format yang betul serta memberi panduan kepada pelajar setiap masa
ujian bulanan dan penggal.
2.2.2Guru telah menyediakan bahan photostat
P & P berformat yang betul dan bermutu untuk mendedahkan pelajar
dengan teknik menjawab soalan yang
tepat.
2.3
Dari aspek prasarana:
Sekolah yang memang lengkap dengan kemudahan dan selalu
digunakan semasa diperlukan tanpa sebarang masalah.
2.4 Dari
aspek pelajar:
2.4.1 Pelajar kelas 5s1,5s2,5a1,5a4 telah
menunjukkan minat dan sentiasa membuat kerja yang diberikan.
2.4.2 Pelajar sanggup menerima teguran guru
dan membetulkan kesalahan untuk memajukan diri masing-masing.
2.5
Program Peningkatan Prestasi
Panitia telah mengajurkan Ceramah Teknik Menjawab pada 27
julai 2011 oleh pemeriksa kertas .
3. KELEMAHAN
3.1
Dari aspek pentadbiran
Penyusunan jadual waktu Bahasa Tamil dimana ikut
sistem 1 + 2 , yakni satu masa P & P
dalam jadual waktu dan 2 masa P & P di luar jadual waktu melemahkan
semangat pelajar kerana mereka berasa letih selepas waktu persekolahan yang
terpaksa meneruskan pelajaran Bahasa Tamil dari pukul 2-4 petang. Selain itu,
kedatangan pelajar ke kelas ini tidak memuaskan atas pelbagai alasan di mana
ada alasan pengangkutan, tusyen, ibu bapa takut anak-anak mengambil keputusan
untuk merayau-rayau dsb.
3.2 Dari
aspek guru
Guru menghadapi masalah pengawalan kelas kerana
kebanyakkan kelas gabungan , pelajar yang tidak mengambil Bahasa Tamil melebihi
pelajar pelajar yang mengambil.Oleh itu, pelajar-pelajar menganggu proses
p&p terutamanya kelas gabungan 5A6,A7,A8.
3.3 Dari
aspek prasarana
Guru menghadapi masalah untuk mendapatkan kelas yang
tetap bagi mengadakan kelas luar jadual. Ini disebabkan oleh kebanyakkan kelas
yang diguna waktu pagi mengunci kelas atau guru lain menggunakanya serta
pelajar membuat ulangkaji atau perbincangan dalam kelas.
3.4 Dari
aspek pelajar
3.4.1Sikap malas dan tidak berminat telah mengakibatkan mereka tidak
berusaha untuk memperbaiki keputusan mereka.
3.4.2
Pelajar lemah dalam kertas 1 bahagian D – ringkasan yang memberi 20 markah.
Walaupun teknik menjawab diberitahu
namun sikap tidak ingin mencuba dan tidak serius serta malas untuk
menulis menyebabkan kehilangan markah yang
banyak.
3.4.3 Selain itu, pelajar –pelajar kelas belakang
contohnya 5A6 hingga 5A8 70% pelajar langsung tidak mahu mencuba untuk menulis
karangan terbuka yang dikehendaki menulis 250 pp di mana membawa 70 markah walaupun 5 tajuk pilihan diberi. Ini memberi
impak yang teruk untuk lulus.
Disediakan oleh:
(NIRMALA A/P RAMAKRISHNAN)
No comments:
Post a Comment